Je hoort het steeds meer voorkomen; een fiets van de zaak. Eén derde van de werknemers heeft tegenwoordig een fietsenregeling via het werk, dat is een enorme groei vergeleken vier jaar geleden. Vier jaar geleden werd een fietsplan door zo’n 18% van de werkgevers gestimuleerd.
ALD Automotive heeft voor het vierde jaar op rij een onderzoek gedaan naar de motivatie voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Er hebben zo’n 1.100 respondenten meegedaan.
Moderne vorm van mobiliteit
Zo’n 72% van de werknemers ziet de fiets als een moderne vorm van de mobiliteit, wat in een moderne mobiliteitsregeling zou moeten terugkomen. 58% vindt een fiets van de zaak een extra stimulans om vaker op de fiets naar het werk te gaan. Werkgevers merken de grote vraag ook en veel van hen pakt het als kans om zich te onderscheiden, met de huidige arbeidsmarktkrapte.
Geen vergoeding
In het onderzoek viel op dat 43% van de werknemers geen vergoeding krijgt als ze zakelijke kilometers met de fiets afleggen. Volgens 36% zou dit juist als goede stimulans werken om de fiets wat vaker te pakken. Een deel daarvan geeft aan dat ze het zelfs een goed idee zouden vinden als de kilometerverhoging van de fiets juist hoger ligt dan voor een auto of dat er een alternatief beloningsprogramma wordt gekoppeld aan fietsen naar het werk.
Leasefiets steeds populairder
Met de stijgende populariteit van fietsplannen, stijgt ook de vraag bij leasemaatschappijen. Momenteel rijden er namelijk 60.000 leasefietsen rond. In 2019 waren er dit nog maar 7.700. Voornamelijk grote bedrijven kiezen er steeds vaker voor om een leasefiets mee te nemen in de mobiliteitsregeling.
Ook aandacht voor veiligheid
Fietsers zijn natuurlijk kwetsbaarder dan automobilisten. Om deze reden geven werkgevers ook steeds meer aandacht aan de veiligheid op de fiets. Hierbij sluiten de werknemers aan; 72% geeft zelfs aan dat hier een belangrijke rol voor de overheid ligt. De overheid zou meer aandacht mogen besteden aan de veiligheid van fietsers, denk hierbij aan de aanleg van goede fietspaden. Meer dan de helft van de werknemers geven aan een maximale snelheid van elektrische fietsen te willen beperken naar 20 km/uur. De helft hiervan geeft ook nog eens aan dat het goed zou zijn om een verplichte cursus voor elektrische fietsen in te schakelen.
Twijfel jij over een fietsplan? Loonbureau kijkt graag met je mee.
Wil je beter weten wat er allemaal bij zo’n fietsplan komt kijken? Stel je vragen aan ons door eenvoudig contact met ons op te nemen!