Zo stel je huisregels voor je bedrijf op: tips en voorbeelden

Goede huisregels binnen je bedrijf zorgen voor duidelijkheid en een fijne werksfeer. Meestal blijven huisregels voor lange tijd hetzelfde, maar het is goed om elk jaar te kijken naar ontwikkelingen die je hierin mee kunt nemen. In 2025 zijn er bijvoorbeeld nieuwe aandachtspunten bijgekomen, zoals regels rond het gebruik van AI en een toenemende bewustwording van privacy en veiligheid. In dit blog benoemen we in een overzicht alle punten die je mee kunt nemen in jouw huisregels, gebundeld onder categorieën.

 

Voorbeeld huisregels

Hieronder benoemen we alle onderdelen die je in een huishoudelijk regelement terug kunt laten komen, overzichtelijk per onderdeel.

Begin met een sterke inleiding

Begin je huishoudelijk reglement met een duidelijke inleiding waarin je vastlegt:

  • Voor wie de regels gelden (werknemers, bezoekers, externen)
  • Wat het doel is van de huisregels
  • Hoe de regels worden gehandhaafd
  • Waar medewerkers terecht kunnen met vragen

Veiligheid en calamiteiten

Veiligheid staat voorop in elk bedrijf. Deze categorie omvat alle regels die bijdragen aan een veilige werkomgeving:

  • Bedrijfshulpverlening en EHBO-voorzieningen: locatie van EHBO middelen, contactgegevens van BHV’ers
  • Alarm- en ontruimingsprocedures: verzamelplaatsen, vluchtroutes, wat te doen bij calamiteiten
  • Brandveiligheid en preventie: locatie van de brandblussers, brandveiligheidsinstructies
  • Ongevallenprocedure: wat er gedaan moet worden bij een ongeval
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen: wanneer beschermmiddelen verplicht zijn om te gebruiken
  • Verbod op wapens en vuurwerk: benoem ook de risico’s m.b.t. brand/ arbo

Digitale veiligheid en privacy

  • AI/Kunstmatige Intelligentie: richtlijnen voor het gebruik en hoe datalekken worden voorkomen
  • App-gebruik en veiligheid: welke apps zijn toegestaan, benoem risico’s van bepaalde applicaties
  • Internet- en e-mailbeleid: hoe moeten medewerkers omgaan met (privé)gebruik van internet en benoem wanneer je als werkgever een mailbox mag controleren
  • Privacy en AVG-richtlijnen: omgang met persoonsgegevens
  • Datalek procedures: wat er gedaan wordt bij een datalek
  • Communicatieapparatuur: hoe medewerkers met apparatuur moeten omgaan, mag privéapparatuur op het netwerk worden aangesloten

Werkplek en faciliteiten

  • Hybride werken/ thuiswerkbeleid: balans tussen thuis en kantoor, afspraken over bereikbaarheid
  • Vergaderruimtes: gebruik van vergaderruimtes
  • Bedrijfsrestaurant: regels m.b.t. eten en wat de kosten hiervan zijn
  • Parkeren en fietsenstalling: parkeerplekken voor personeel en klanten
  • Kolfruimte, kleedruimte: waar deze ruimtes zijn en wie er gebruik van mogen maken
  • Kantoorartikelen: waar personeel pennen, papier en andere benodigdheden kunnen vinden

Gedrag en omgangsvormen

  • Respectvolle omgang: wat wordt er verwacht, wat zijn de gevolgen bij overtreding
  • Kledingvoorschriften: kledingregels (per groepen) personeel, wat is wenselijk bij tatoeages/ piercings
  • Alcohol- en drugsbeleid: geef grenzen aan en licht consequenties toe bij gebruik en misbruik hiervan
  • Rookbeleid: waar mogen medewerkers roken, hoe wordt er met deze tijd omgegaan
  • Contact met klanten en externen: hoe worden klanten en externen behandeld, wat zijn de verwachtingen
  • Bezoekersprotocol: waar moeten bezoekers rekening mee houden, ontvangst en begeleiding

Gezondheid en welzijn

  • Besmettelijke ziekten: gedragsregels bij uitbraak van besmettelijke ziektes
  • Medicijngebruik: zijn er faciliteiten voor het toedienen van medicijnen, is er kennis over toediening bij spoedgevallen
  • Grensoverschrijdend gedrag: wat zijn de normen en benoem waar medewerkers klachten kunnen indienen
  • Klachtenregeling/ klokkenluidersregeling: verplicht vanaf 50 medewerkers, benoem de procedure hiervan

Toegang en beveiliging

  • Toegangscontrole: wat moet een medewerker doen om op de werkplek te komen
  • Sleutelbeheer: hoe ga je om met sleutels en pasjes en wat doe je als ze kwijt zijn
  • Cameratoezicht: benoem hoe camera’s worden ingezet en waarvoor
  • Openingstijden: openingstijden van het pand

 

Eisen bij het opstellen van een huishoudelijk regelement

Er zijn een aantal punten waar je op moet letten bij het opstellen van het regelement.

  • Zorg dat regels redelijk en proportioneel zijn.
  • Maak regels niet te specifiek, houd ruimte voor interpretatie.
  • Check of regels voldoen aan actuele wet- en regelgeving.
  • Denk na over handhaafbaarheid van de regels.

Tips voor het opstellen van huisregels

Het is belangrijk dat huisregels op de juiste manier worden opgesteld en dat deze voor iedereen toegankelijk is. Hieronder een aantal tips die je kunnen helpen:

  • Betrek de OR tijdig bij het opstellen en wijzigen van regels.
  • Communiceer nieuwe regels duidelijk naar alle medewerkers.
  • Zorg voor een toegankelijk document (digitaal én fysiek).
  • Plan een jaarlijkse evaluatie met eventuele updates.
  • Geef leidinggevenden tips hoe ze de regels kunnen handhaven.

Heb je vragen waar je het antwoord niet op kan vinden? Wij helpen je graag verder

Loonbureau.nl staat klaar voor werkgevers met vragen. Voor klanten maar ook voor werkgevers die nog geen klant zijn en kennis wil maken met onze medewerkers. Als er kosten aan verbonden zijn dan wordt dit vooraf gemeld, maar veel vragen zijn uit de parate kennis te beantwoorden en vallen bij ons onder service. Maak het je makkelijk en kies voor Loonbureau.nl.

Contact

Oudedijk 59
5409 AB Odiliapeel

Tel: 0413 820 218
info@loonbureau.nl

Werken bij Loonbureau.nl

Door de constante groei van Loonbureau.nl zijn wij regelmatig op zoek naar medewerkers die ons team komen versterken.

Group 2

Waar ben je naar op zoek?

Group 2