Werkgever kunnen een overlijdensuitkering betalen aan nabestaanden als een werknemer komt te overlijden. Als de werknemer op het moment van overlijden nog in dienst was, dan is de uitkering vrijgesteld van loonheffingen. Dit is het standpunt van de Kennisgroep Loonheffing dat de belastingdienst onlangs bekend maakte.
Een uitkering bij overlijden
Als een werknemer, zijn fiscale partner óf (pleeg)kinderen komen te overlijden in het (voorafgaande) kalenderjaar, dan kan de werkgever de nabestaanden tegemoetkomen met een overlijdensuitkering.
De hoogte van de uitkering mag je als werkgever bepalen, maar bedragen tot max. driemaal het maandloon blijven onbelast. Zodra het bedrag meer is, moet er belasting over betaald worden. Dit is laatst verduidelijkt door de Kennisgroep Loonheffing door een standpunt dat ze maakten. Ze gaven aan dat de overlijdensuitkering alleen is vrijgesteld van loonheffingen als de werknemer op het moment van overlijden nog in dienstbetrekking was.
Zonder dienstbetrekking ook geen uitkering
Als de werknemer niet (meer) in dienstbetrekking was op het moment van overlijden, bijvoorbeeld wegens pensionering of ontslag, dan mogen werkgevers de vrijstelling niet meer toepassen. Het is op dat moment namelijk geen werknemer meer, maar een ex-werknemer. bij de aangifte loonheffingen moet een werkgever dan de groene tabel gebruiken voor de berekening van de loonbelasting of premie volksverzekeringen over het loon uit de eerdere dienstbetrekking.
Vragen over de onbelaste overlijdensuitkering?
Zit je nog met vragen rondom dit onderwerp? Dan helpt Loonbureau.nl je graag verder met je vraag. Neem eenvoudig contact met ons op!