Mijn werknemer heeft financiële problemen, wat kan ik doen?

Tegenwoordig heeft zo’n 80% van de werkgevers te maken met werknemers die financiële problemen hebben. Veel werkgevers voelen zich geroepen om hun personeel te helpen, maar in veel gevallen komt de hulp te laat…

Deloitte, SchuldenlabNL en VNO-NCW hebben onderzoek gedaan naar schulden, de oorzaken en gevolgen voor werkgevers. In dit artikel vertellen we je meer over hoe je jouw werknemer in deze gevallen kunt helpen en waarvoor jij je als werkgever moet behoeden. Het helpen van een werknemer kan namelijk ook grote gevolgen hebben voor jou als werkgever.

Financiële problemen: de oorzaak

Bijna 8% van de huishoudens in Nederland heeft grote financiële problemen. Bij 40% van deze huishoudens heeft een werkende kostwinner. De schulden ontstaan nooit uit het niets, er gaan altijd situaties aan vooraf. Denk aan langdurige ziekte of een scheiding. De inflatie van tegenwoordig is ook nog een extra klap voor de werknemer. Mensen die in financiële nood komen proberen dat vaak in eerste instantie zelf op te lossen door nieuwe leningen af te sluiten. Dat maakt de problemen alsmaar groter waardoor er uiteindelijk een deurwaarder op de stoep verschijnt.

Na de deurwaarder is het te laat

Nadat de deurwaarder op de stoep is gekomen, is het voor de werknemer eigenlijk te laat om problemen bij jou als werkgever aan te kaarten. Toch is dit voor werkgevers het eerste moment dat ze achter de schulden van de werknemer komen. Een deurwaarder legt namelijk direct beslag op het loon, dat wordt direct aan de werkgever gemeld.

De meeste werknemers willen zelf niet over de schulden beginnen. Mensen praten nou eenmaal niet graag over geld. Toch geven de meeste werkgevers (79%) aan dat ze in een eerder stadium willen helpen om grote schulden te voorkomen. Grote financiële problemen hebben namelijk grote invloed op de prestaties van een werknemer. Ze krijgen meer stress en heeft grote invloed op de mentale en lichamelijke gezondheid. Werknemers zijn minder productief en minder betrokken. Dit leidt uiteindelijk ook tot meer arbeidsverzuim. Het financiële probleem gaat in die zin dus ook de werkgever aan.

Vang signalen op

Als werkgever kun je eerder ingrijpen als je bepaalde signalen van de werknemer opvangt. Hieronder wat voorbeelden:

  • De werknemer kwam eerst altijd te laat, maar nu komt hij opeens structureel te vroeg,
  • Je merkt dat de werknemer vaak overwerkt en veel overuren heeft,
  • De werknemer wordt plots minder sociaal.

Verbreek het taboe

Het is en blijft onwennig om op de werkvloer over je geldzaken te praten. Er moet een cultuur komen waarin het veilig voelt om over geld te praten. Naast het vieren van successen, moet het ook normaal worden om minder leuke onderwerpen te bespreken.

Als werkgever kun je investeren in voor-en nazorg van werknemers met schulden. Daarnaast kun je meetings organiseren waarin werknemers meer leren over het bijhouden van financiële zaken. Tot slot kun je er ook voor kiezen om een externe budgetcoach in te schakelen, zodat het wat verder van het werk af staat.

Als werkgever moet je ook opletten

Een andere maatregel die je als werkgever kunt nemen is het tegemoetkomen van de werknemer. Dat kan met een tijdelijke loonsverhoging of tijdelijk meer werkuren bieden. De keerzijde hiervan is dat de werknemer in de problemen zou kunnen komen met toeslagen, let hier dus op.

Daarnaast is het enorm belangrijk om te weten dat je als werkgever niet zomaar bedragen op het loon mag inhouden. Als je als werkgever iets voorschiet en later verhaalt op het loon, kan dat in de praktijk betekenen dat de werkgever de kosten nooit meer kan verhalen maar wel verplicht is om het volle loon door te betalen. De wetgeving zet de werkgever in een zwakke positie als de werkgever geld op het loon wil vorderen.

Heb je vragen waar je het antwoord niet op kan vinden? Wij helpen je graag verder

Loonbureau.nl staat klaar voor werkgevers met vragen. Voor klanten maar ook voor werkgevers die nog geen klant zijn en kennis wil maken met onze medewerkers. Als er kosten aan verbonden zijn dan wordt dit vooraf gemeld, maar veel vragen zijn uit de parate kennis te beantwoorden en vallen bij ons onder service. Maak het je makkelijk en kies voor Loonbureau.nl.

Contact

Oudedijk 59
5409 AB Odiliapeel

Tel: 0413 820 218
info@loonbureau.nl

Werken bij Loonbureau.nl

Door de constante groei van Loonbureau.nl zijn wij regelmatig op zoek naar medewerkers die ons team komen versterken.

Group 2

Waar ben je naar op zoek?

Group 2

Deze website maakt gebruik van cookies om je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.